Stäng

Till kassanDin kundvagn(0)

Till kassan
Kundvagnen är tom
Totalt 0:-
499:- kvar till fri frakt
Snabb leverans Miljövänligt packmaterial Trygg betalning Fri frakt över 499 kr
Snabb leverans Miljövänligt packmaterial Trygg betalning Fri frakt över 499 kr
Favoriter (0)

Vanliga frågor & svar

Frakt inom Sverige 49 kr (gäller privatpersoner)

Fraktfritt över 499 kr (gäller privatpersoner)

Beställning

• Kan jag ändra, lägga till och ta bort varor på min lagda beställning?
Det går bra att lägga till eller ta bort varor från din beställning så länge vi inte har bokat ditt paketet för leverans. När ditt paket är bokat för leverans får du en leveransbekräftelse skickad till din e-postadress. Mejla vår kundtjänst snarast om du vill ändra något i din befintliga beställning.
• Hur gör jag för att lägga till en vara på min beställning?
För att vi ska kunna lägga till en vara på din beställning så behöver du ha betalat med Klarna faktura eller med Förskottsbetalning. Då kan vi enkelt lägga till varan manuellt både på din beställning och på din faktura. Om du har betalat med direktbetalning via bank eller med kort så behöver du lägga en ny kompletterande beställning via hemsidan. Skicka ett mejl till vår kundtjänst snarast och be oss pausa din befintliga order. Därefter lägger du en ny beställning via hemsidan, betala med Klarna Checkout och välj fraktalternativet ”Hämta i lagerbutik” (som är ett fraktfritt alternativ). När du lagt din nya beställning så mejlar du vår kundtjänst och ber oss lägga ihop dina beställningar för att skicka dem tillsammans i ett paket.
• Finns varan i lager och vad betyder det att bevaka en vara?
Om det finns en "Köp nu"-knapp intill varan betyder det att varan finns i lager. Om varan inte finns i lager står det "Slut i lager". Om du klickar in dig på en slutsåld artikel finns det en ”Bevaka-knapp" tillgänglig istället för "Lägg i kundvagnen"-knappen. Klicka på knappen "Bevaka produkt" och fyll i din e-postadress. När varan finns åter i lager kommer du att få ett automatiskt mejl som meddelar att vi fått hem varan igen.
• Kan jag reservera en vara?
Det är inte möjligt att reservera en vara som är slut i lager.
• Kan jag beställa till ett annat EU-land än Sverige?
Ja. Vi skickar beställningar inom EU och Skandinavien. Till Finland, Åland och Danmark har vi en fast fraktkostnad på 159 kr. Till övriga EU-länder har vi inte någon fast fraktkostnad. Om du vill beställa till ett övrigt EU-land lägger du din beställning precis som vanligt via hemsidan. När du klickat dig vidare till kassan kan du byta land längst upp på sidan. Därefter kan du välja det betalsätt du önskar och slutföra din beställning. Skicka ett mejl till vår kundtjänst och be oss räkna ut frakten för din beställning. Vi kommer att återkoppla dig så snart vi räknat ut fraktkostnaden. När du har fått besked om kostnaden för frakten kan du bestämma dig för om du vill gå vidare med ditt köp eller om du vill avbryta din order.
• Kan jag beställa till ett land utanför EU?
Om du vill beställa till ett land utanför EU lägger du din beställning precis som vanligt via hemsidan. När du klickat dig vidare till kassan kan du byta land längst upp på sidan. Därefter kan du välja det betalsätt du önskar och slutföra din beställning. Skicka ett mejl till vår kundtjänst och be oss räkna ut frakten för din beställning. Vi kommer att återkoppla dig så snart vi räknat ut fraktkostnaden. När du har fått besked om kostnaden för frakten kan du bestämma dig för om du vill gå vidare med ditt köp eller om du vill avbryta din order.
• Hur vet jag att min beställning blivit genomförd?
När din beställning har blivit slutförd skickas det en orderbekräftelse på ditt köp till din e-postadress. Därför är det viktigt att du anger en korrekt e-postadress när du lägger din beställning. Om du saknar din orderbekräftelse bör du kontrollera din skräppost.
• Kan jag ändra namn eller leveransadress efter att jag har lagt min beställning?
Handlar du med Klarna som betalningsmetod är det tyvärr inte möjligt att ändra namn eller leveransadress på din beställning. Har du lagt en beställning med felaktiga uppgifter ber vi dig kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Du kan däremot välja ett annat postombud att hämta ut din försändelse på. Detta förutsatt att vi inte har bokat ditt paketet för leverans. Kontakta vår kundtjänst snarast om du vill ändra postombud innan paketet lämnat vårt lager.
Om du vill ändra postombud efter att paketet har skickat från oss tar vi ut en avgift på 225 kr.
• Jag vill beställa till en annan person, hur gör jag?
För att beställa till en annan person bör du ha den personens tillstånd att lämna ut deras personuppgifter till oss. Välj Förskottsbetalning som betalningsmetod i kassan. Fyll i mottagarens uppgifter i fältet för leveransadress. När vi mottagit din betalning så skickar vi paketet till adressen du angivit.
• Jag vill få mitt paket skickat till ett valfritt serviceställe/postombud, går det?
Om du vill att ditt paket ska skickas till ett valfritt ombud bör du meddela oss detta i samband med att du genomför din beställning. PostNord väljer automatiskt ut det serviceställe som ligger närmast ditt postnummer och hemadress. Mejla kundtjänst direkt efter att du lagt din order om du vill ändra ombud. Om paketet redan har lämnat vårt lager är det möjligt att ändra serviceställe till en kostnad på 225 kr. Det kan tillkomma fördröjningar i leveransen om ombudet ändras efter att paketet lämnat vårt lager.
• Mitt köp gick inte igenom, vad gör jag?
Om din beställning inte blivit helt genomförd så behöver du lägga en ny. Att lägga varor i varukorgen utan att checka ut gäller inte som ett köp, för att köpet ska gå igenom måste man gå till kassan för utcheckning. Att bevaka en produkt gäller inte heller som ett köp.

Leverans

• När skickar ni min beställning?
Beställningar lagda innan klockan 12:00 och med Klarna Checkout som betalningsmetod skickas från vårt lager samma dag. Detta gäller helgfri tisdag till fredag. Beställningar lagda med Förskottsbetalning som betalningsmetod skickas från oss först dagen efter att vi har mottagit inbetalningen på vårt bankgiro.
• Erbjuder ni expressleverans?
Nej tyvärr, i dagsläget erbjuder vi inte någon form av expressleverans.
• Jag har inte fått mitt paket, när kommer min beställning?
Du kan enkelt följa ditt paket genom att klicka på spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din mejl. Det tar vanligtvis 12–24 timmar innan länken aktiveras. Har du inte fått leveransbekräftelsen till din mejl ber vi dig först att kontrollera din skräppost och därefter kontakta vår kundtjänst.
• Hur lång leveranstid har ni?
Vi skickar ditt paket inom Sverige, till Finland, Åland och Danmark med PostNord. Paketet är normalt framme hos postombudet efter 1-2 vardagar inom Sverige, leveranstiden är vanligen mellan 2–6 arbetsdagar utanför Sverige. Till vissa länder blir leveranstiden längre. För beställningar till utlandet som skickas med DHL gäller ditt lands leveranstider, vanligen sker leverans inom 2–7 arbetsdagar.
• Hur levereras min beställning?
Beställningar inom Sverige, Finland, Åland och Danmark skickas med PostNord. Ditt paket skickas som MyPack, MyPack Home eller som Varubrev beroende på valt fraktalternativ i kassan. Om ditt paket skickas som ett MyPack hamnar det på ett serviceställe och du får en sms-avisering när det finns att hämta ut. Sms:et innehåller uppgifter om var du hämtar försändelsen och fyra siffror som du uppger när du hämtar ut paketet. Dessa siffror är samma som de fyra sista siffrorna i försändelsens kollinummer.
Med MyPack Home blir du aviserad av PostNord via sms eller e-post nästkommande dag från det att paketet har skickats från oss. Du får sedan välja dag och tid för leverans enligt de bestämmelser som gäller för din ort. Vid aviseringstillfället erbjuds du även alternativa leveransval som exempelvis kvällsleverans.
Varubrev levereras i första hand till din brevlåda, om paketet är för stort och inte ryms i brevlådan kommer det att lämnas av på närmaste serviceställe. Du får sedan en avisering via sms eller e-post när paketet finns att hämtas ut.
• Hur länge ligger mitt paket hos ombudet, vad händer om jag inte hämtar ut det i tid?
När paketet anlänt hos ombudet har det en liggetid på 2 veckor. Hämtar du inte ut ditt paket inom liggetiden kommer det att returneras till oss från ombudet som ett outlöst paket. Paket som inte hämtas ut och returneras till oss blir debiterade med en avgift på 250 kr. Avgiften täcker vår expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du vill att vi skickar din beställning till dig på nytt ingår det i avgiften. Undvik detta genom att hämta ditt paket i tid. Kontrollera alltid att du angett rätt adress, mobiltelefonnummer och e-postadress efter att du lagt din beställning
• Kan någon annan hämta ut min beställning?
Nej, PostNord kräver att du visar upp en giltig legitimation där namnet på försändelsen överensstämmer med namnet på mottagarens legitimation. Vill du beställa till en annan person ber vi dig läsa om hur du går tillväga under rubriken för ”Beställning”.
• Mitt paket har kommit fram till ett ombud. Kan jag ändra mottagare/ombud/eller förlänga liggetiden på mitt paket?
Det är möjligt att ändra mottagarnamn på försändelsen efter att det kommit fram till servicestället, det är även möjligt att få paketet omdirigerat till ett annat utlämningsställe och att förlänga liggetiden på paketet. PostNord tar ut en avgift på 225 kr för tjänsten ”ändrat förfogande” på försändelser som är under transport eller som har levererats till ett ombud. Önskar du genomföra en ändring på din försändelse debiterar vi dig den kostnaden.
• Hur ska jag göra om jag har fått en felaktig/skadad vara?
Om du har mottagit en felaktig eller skadad/defekt vara ber vi dig mejla vår kundtjänst snarast och meddela oss ditt ordernummer samt vilken vara du fått fel eller vilken skada/defekt varan har. Ta gärna bilder på paketets ytteremballage och på varan så som du mottagit den och bifoga bilderna till oss.
• Mitt paket och/eller varor blev skadat i frakten, vad gör jag nu?
Vid synlig skada: Om du upptäcker att paketet är skadat när du hämtar ut det så ska du meddela detta till Postombudet/transportören och be dem göra en notering om detta. Be dem göra noteringen innan du hämtar ut paketet, alternativt hämtar du inte ut det alls. Kontakta sedan PostNord genom att ringa 0771-333310 och anmäl skadan samma dag. Du som kund anmäler skadan, Posten reglerar den och vi på Lapland Eco Store betalar tillbaka ev. belopp eller skickar ny vara.

Anmärkningen om skadan behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan inträffat när fraktbolaget haft hand om godset. Du ska också försöka begränsa skadan när detta är möjligt. Se PostNords checklista innan du reklamerar här.

Dold skada: Om skadan upptäcktes först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till oss inom fyra (4) arbetsdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla den.

Vi vill alltid besiktiga skadan därför ska du ta en eller flera bilder på skadan och även på kartongens utsida och emballaget. Du får inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat oss. Ta därför snarast kontakt med oss via vårt kontaktformulär på hemsidan eller skicka ett mejl till info@laplandecostore.se. När du gjort det så behandlar vi din reklamation snarast möjligt. Vi ersätter dig på lämpligt sätt, genom en ny likvärdig vara eller genom pengarna tillbaka. Vi står för frakten när det gäller reklamationer.

Betalning

• Vilka betalsätt erbjuder ni?
Hos oss på Lapland Eco Store AB handlar du som privatperson och företag tryggt och säkert. Inom Sverige och Finland kan du välja att betala med Klarna Checkout eller med Förskottsbetalning till vårt bankgiro. Till Åland, Danmark, Norge och övriga Europa kan du välja att betala med PayPal eller med Förskottsbetalning till vårt bankgiro.
• Hur skickar ni min faktura?
Vi skickar i första hand alla fakturor via mejlen. Om du betalar med Klarna Checkout och väljer faktura (betala sen) skickas fakturan till din mejl direkt från Klarna när vi bokar din order för leverans. Fakturan (14 dagar) är avgiftsfri. Du har alltid 14 dagar på dig att betala fakturan så att du hinner få hem varorna innan du behöver betala. Om du inte hinner betala fakturan inom 14 dagar så loggar du in på Klarna med bank id och förlänger fakturan. Vi skickar i undantagsfall fakturor per brev och endast till myndigheter som kräver en pappersfaktura till en speciell fakturaadress/inläsningsenhet.
• Jag har inte fått min faktura.
Kontrollera först att du angett rätt e-postadress när du la din beställning. Om du inte har mottagit fakturan från Klarna i din inkorg ber vi dig kontrollera din skräppost. Om du inte hittar din faktura från Klarna i din mejl kan du enkelt hämta och se dina betalningar hos Klarna genom att logga in med bank id: här.
• Jag vill förlänga sista betaldatum på min faktura. Hur gör jag det?
Logga in på Klarna via Klarnas hemsida här eller direkt i appen. Klicka på ”Betalningsalternativ” och sedan på ”Förläng betaltiden”. Efter det kan du välja hur länge du vill förlänga fakturan.
• Jag vill handla med Klarna Checkout men kan inte välja det betalsätt jag önskar. Varför inte?
Klarna gör en bedömning varje gång du väljer att betala med faktura (Betala sen) eller delbetalning (Dela upp) för att kunna avgöra vilka betalningsalternativ de kan erbjuda dig. Bedömningen är individuell och Klarna tar hänsyn till flera olika faktorer, som exempelvis din tidigare betalningshistorik, hur mycket du vill handla för och vilka uppgifter de fått från kreditupplysningen. Om Klarna nekar dig att väja ett visst betalalternativ rekommenderar vi att du betalar med kort- eller direktbetalning istället.
• Hur kan jag se om min faktura hos Klarna är betald?
Logga in på Klarna här för att se status på alla dina betalningar.
• Vad innebär Förskottsbetalning?
Om du väljer betalningsmetoden Förskottsbetalning betalar du in summan för din order direkt till vårt bankgironummer: 174-0794. Vi skickar din beställning från oss först när vi har mottagit din inbetalning på vårt konto. Beställningar lagda med Förskottsbetalning makuleras om betalning inte genomförts efter 5 dagar.
• Hur använder jag mitt presentkort?
Presentkortskoden ska anges i kassan i fältet "Jag har en rabattkod". Klicka sedan på lägg till.
OBS! Om du har ett presentkort skapat tidigare än den 12/6-2018 behöver du kontakta vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig att använda presentkortet.

Retur, byte & reklamation

• Jag har ångrat och vill returnera en vara från min beställning, hur går jag tillväga?
Du har rätt att ångra hela eller delar av ditt köp inom 14 dagar. Det är viktigt att själva varan/varorna har kvar sin originalförpackning och etiketter, annars kan vi inte godkänna returen och kommer att dra av en värdeminskning. Kontakta alltid vår kundtjänst innan ångerfristen har löpt ut och meddela oss om vad du önskar returnera. Du som kund står för returfrakten. Vi tar inte emot returer som skickas mot postförskott eller med för lite frankering. Om du har valt Klarna Checkout Faktura vid ditt köp och inte betalt den så bör du logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan alternativt kontakta Klarnas kundservice och be dem förlänga sista betaldatum. Detta för att returen ska hinna fram till oss och behandlas innan fakturatiden går ut. Du kontaktar Klarna Kundservice på telefonnummer: 08 – 120 120 10.
• Hur skickar jag returen?
Emballera varan/varorna väl så att inget skadas i frakten. Vi betalar inte tillbaka hela beloppet för varor som skadats i frakten. Tänk på att aldrig sätta tejp eller skriva direkt på originalemballaget till produkten.

Returen skickas till:
Lapland Eco Store AB
Blå Vägen 207
92331 Storuman

Vi rekommenderar dig att köpa vår returfraktsedel för 79 kr när du ska skicka returer till oss. Det går även bra att skicka returer på andra sätt, tänk dock på att vi inte löser ut postförskott.
Glöm inte att fylla i och skicka med returblanketten med din retur. Du laddar ner och skriver ut blanketten här: Returblankett PDF-fil (du kan även skriva av den för hand). Uppge alltid avsändare på brevet/paketet och var noggrann med att frankera rätt. Underfrankerade sändningar löses ej ut förrän kunden betalt hela beloppet.

• Vad gör jag med fakturan om jag returnerar hela eller delar av min beställning?
Om du har returnerat delar av din beställning till oss kan välja att betala in hela fakturabeloppet till Klarna innan vi mottagit din retur. Då kommer vi att kreditera summan från din betalning i Klarna när vi behandlar returen och summan återbetalas till det berörda kontot genom Klarna. Alternativt kan du logga in på Klarna via deras hemsida och välja att pausa fakturan till dess att vi tagit emot och behandlat din retur.
• Jag vill byta en vara, hur går jag tillväga?
Om du vill byta en vara som du köpt hos oss, lägger du en helt ny beställning via hemsidan på den produkt du vill byta till. Vill du att vi ska skicka med en returfraktsedel i din nya beställning kan du köpa den för 79 kr. Med returfraktsedeln blir enkelt för dig att returnera den ångrade varan till oss.
Glöm inte att fylla i och skicka med returblanketten med din retur. Du laddar ner och skriver ut blanketten här: Returblankett PDF-fil (du kan även skriva av den för hand). Så snart vi har mottagit och behandlat din retur skickar vi en bekräftelse till dig per mejl. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde när du handlade hos oss.
• Jag behöver reklamera en vara, hur går jag tillväga?
Kontakta vår kundtjänst direkt efter att felet/defekten på varan upptäckts. Beskriv defekten samt hur den uppkommit. Vi vill oftast besiktiga varan och ser helst att du bifogar bilder på varan där defekten tydligt framkommer. Tänk på att spara varan till dess att reklamationen är genomförd och godkänd. Det blir svårt att reklamera en vara som inte finns! Vi står för eventuell returfrakt vid reklamation.

Användarkonto

• Måste jag logga in som kund för att handla hos er?
Nej, du behöver inte registrera dig som kund eller skapa ett kundkonto för att lägga en beställning hos oss.
Fördelen med att skapa ett användarkonto är att du har tillgång till "Mitt konto" där du kan se dina ordrar samt deras status och betalsätt. Du har även möjlighet att uppdatera dina kunduppgifter som inloggad användare. Beställningar genomförda utan att du loggat in på ett konto kan ej registreras på ett användarkonto i efterhand.
• Hur skapar jag ett kundkonto hos er?
Klicka på länken "Skapa konto" under Mina sidor i sidfoten och fyll i din e-postadress. Ett e-postmeddelande med länk för att registrera ett konto skickas till den e-postadress du angivit.
• Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?
Klicka på länken för "Glömt lösenord" under Mina sidor i sidfoten, fyll i din e-postadress så skickas instruktioner till dig.

Förskolor & företag

• Har förskolor och skolor rabatt hos er?
Självklart! Vi värnar om att alla barn ska få växa upp i en giftfri miljö och vill därför underlätta för er som jobbar för en giftfri skolmiljö. Alla förskolor, skolor, dagmammor och andra liknande verksamheter för barn har alltid bra rabatt hos oss. Vid större beställningar kan vi lämna ännu mer rabatt. Kontakta vår kundtjänst om du jobbar på en förskola och vill beställa hos oss så hjälper vi dig!
• Hur betalar jag som företag?
Som företag betalar du enkelt hos oss med Klarna Checkout eller med förskottsfaktura.

Hemsidan

• Vad betyder det att Bevaka en produkt?
Du kan välja att bevaka de artiklar som för tillfället är slut i lager. Klicka på knappen "Bevaka" intill den produkt du vill bevaka och fyll i din e-postadress. När vi fyller på med varan i lager så skickas det ut ett automatiskt mejl till i din inkorg som informerar om att varan kommit åter.
Att bevaka en produkt innebär inte att du lägger till varan i din varukorg eller att det reserveras en vara till dig. Det betyder inte heller att vi skickar varan/varorna fraktfritt i samband med att du lagt en beställning och samtidigt bevakat produkter.
• Vad betyder Ekoönskan?
Vi har tagit fram Ekoönskan för att du som kund ska ha möjlighet att påverka vårt sortiment. Är det något du tycker att vi saknar i sortimentet, eller har du svårt för att hitta ett giftfritt alternativ av en vara? Då kan du skicka in en Ekoönskan till oss. Vi kommer att göra vårt bästa för att ta hem varan eller ett alternativ till vårt sortiment. Vi tycker att det ska vara enkelt att handla ekologiska, miljövänliga och giftminimerade produkter och strävar efter att erbjuda ett så brett sortiment som möjligt. Klicka här för att skicka in din Ekoönskan till oss.

Övrigt

• Har ni en fysisk butik utöver er webshop?
Ja, det är möjligt att besöka vår lagerbutik i Storuman som ligger i Västerbottens inland. I vår lagerbutik kan du handla med både kort och kontanter eller välja att hämta upp en beställning du lagt via vår webshop. Vår lagerbutik har öppet alla vardagar mellan 09:00-17:00 (stängt lunchtid mellan 12:00-13:00).

Så här lägger du en beställning hos oss

1. Klicka på knappen "Köp nu" under varan. Om du har klickat dig in på artikeln klickar du på knappen "Lägg i kundvagnen". 

2. När du har lagt varorna du önskar beställa i varukorgen väljer du att gå vidare till kassan. Varukorgen finns placerad längst upp till höger på hemsidan. Klicka på varukorgen med muspekaren så kommer den att utvidgas från höger sida av skärmen och du kan klicka dig vidare till kassan. 

3. I kassan kan du välja ditt land samt om du handlar som privatperson eller som företag. Kontrollera din beställning så att alla varor och uppgifter stämmer.

4. Om du har en rabattkod eller vill lämna ett meddelade på din beställning har du möjlighet att fylla i dessa i kassan.

5. Välj därefter leveranssättet du önskar och genomför till sist din beställning genom att välja betalsätt och klicka på "slutför köp" alternativt "bekräfta order". När beställningen är slutförd skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.

Standardvy | Byt till Mobil vy